بررسی سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت وا رتباط آن با مسخصات دموگرافیک در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی فاطمه الزهرا رامسر
|
آرش رهبر ، سید جلیل سیدی اندی*، ندا احمدزاده، شکوفه درخور، بیژن احمدزاده، حوریه یوسفی روشن ، همت قلی نیا |
دانشگاه علوم پزشکی بابل ، dr.seyedi1390@gmail.com |
|
چکیده: (1743 مشاهده) |
سابقه و هدف: یکی از دورههای حساس از نظر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، دورهِ جوانی میباشد. با توجه به اهمیت بررسی کیفیت زندگی به عنوان یکی از شاخصهای مهم سنجش سلامت و اهمیت بررسی ابعاد آن و به ویژه با توجه به اهمیت بررسی تاثیر سبک زندگی، مطالعه حاضر با هدف بررسی مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش مقطعی و از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل 200 دانشجوی دانشکده پرستاری فاطمه زهرا (س) رامسر در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شده اند. روش جمع آوری داده ها عبارتست از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته با تایید روایی و پایایی قبلی که توسط واحدهای مورد مطالعه در قالب مصاحبه با انعطاف پذیری متوسط تکمیل شده است. داده ها با استفاده از SPSS20 مورد آنالیز قرار گرفتند. )
یافتهها: میانگین نمره کل سبک زندگی سالم در دانشجویان 20/01±96/129 بود. در این مطالعه، دانشجویان بالاترین امتیاز را در بعد مسئولیتپذیری درباره سلامت، کسب نمودند که میتواند بهدلیل رشته تحصیلی و سطح بالای آگاهی آنان درباره مسائل بهداشتی باشد. بین فعالیت جسمانی و جنسیت (0/028=P) و همچنین بین فعالیت جسمانی و محل سکونت، رابطه معنیداری برقرار بود؛ به این صورت که دانشجویان خوابگاهی به طور معنیداری کمتر از دانشجویانی که با خانواده (0/04=P) و با دوستان (0/009=P) زندگی میکردند، فعالیت جسمانی داشتند.
نتیجهگیری: میانگین نمره سبک زندگی در دانشجویان ساکن خوابگاه در محدوده پایینی قرار داشت؛ بنابراین طراحی و اجرای مداخلات آموزشی استاندارد و نیز برقراری سیستم های حمایتی مختلف در ابعاد تغذیه ای، تفریحی، فرهنگی و رفاهی ضرورری به نظر می رسد.
|
|
واژههای کلیدی: سبک زندگی، ارتقا سلامت، دانشجویان |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آمار و متدولوژی دریافت: 1396/8/9 | پذیرش: 1397/6/17 | انتشار: 1397/6/27
|
|
|
|