سابقه و هدف:یکی از دورههای حساس از نظر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، دورهِ جوانی میباشد. با توجه به اهمیت بررسی کیفیت زندگی به عنوان یکی از شاخصهای مهم سنجش سلامت و اهمیت بررسی ابعاد آن و به ویژه با توجه به اهمیت بررسی تاثیر سبک زندگی، مطالعه حاضر با هدف بررسی مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان انجام شد. مواد و روشها:پژوهش حاضر به روش مقطعی و از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل 200 دانشجوی دانشکده پرستاری فاطمه زهرا (س) رامسر در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شده اند. روش جمع آوری داده ها عبارتست از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته با تایید روایی و پایایی قبلی که توسط واحدهای مورد مطالعه در قالب مصاحبه با انعطاف پذیری متوسط تکمیل شده است. داده ها با استفاده از SPSS20 مورد آنالیز قرار گرفتند. ) یافتهها:میانگین نمره کل سبک زندگی سالم در دانشجویان 20/01±96/129 بود. در این مطالعه، دانشجویان بالاترین امتیاز را در بعد مسئولیتپذیری درباره سلامت، کسب نمودند که میتواند بهدلیل رشته تحصیلی و سطح بالای آگاهی آنان درباره مسائل بهداشتی باشد. بین فعالیت جسمانی و جنسیت (0/028=P) و همچنین بین فعالیت جسمانی و محل سکونت، رابطه معنیداری برقرار بود؛ به این صورت که دانشجویان خوابگاهی به طور معنیداری کمتر از دانشجویانی که با خانواده (0/04=P) و با دوستان (0/009=P) زندگی میکردند، فعالیت جسمانی داشتند. نتیجهگیری:میانگین نمره سبک زندگی در دانشجویان ساکن خوابگاه در محدوده پایینی قرار داشت؛ بنابراین طراحی و اجرای مداخلات آموزشی استاندارد و نیز برقراری سیستم های حمایتی مختلف در ابعاد تغذیه ای، تفریحی، فرهنگی و رفاهی ضرورری به نظر می رسد.
rahbar A, Yosefi Roshan H. Assessment of health promoting life style and its relationship with socio-demographic variables in students
. CRMS 2017; 2 (2) :3-9 URL: http://crms.mubabol.ac.ir/article-1-69-fa.html
رهبر آرش، سیدی اندی سید جلیل، احمدزاده ندا، درخور شکوفه، احمدزاده بیژن، یوسفی روشن حوریه و همکاران.. بررسی سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت وا رتباط آن با مسخصات دموگرافیک در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی فاطمه الزهرا رامسر. Current Research in Medical Sciences. 1396; 2 (2) :3-9