:: دوره 3، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 73-68 برگشت به فهرست نسخه ها
ماموریت گرایی درتوسعه ی دانش گیاهان دارویی: رویکردی در اجرای برنامه تحول و نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی بابل
جمیله آقاتبار رودباری ، پروین سجادی کبودی* ، مصطفی جوانیان
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، psajadi@yahoo.com
چکیده:   (1601 مشاهده)
با اجرایی شدن سند آمایش سرزمینی و شکل‌گیری بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، فرصت‌هایی برای مأموریت گرایی در حوزه آموزش علوم پزشکی فراهم گردید. بر این اساس، مأموریت ویژه توسعه دانش گیاهان دارویی، به دانشگاه‌های کلان منطقه یک آمایش آموزش عالی سلامت ازجمله دانشگاه علوم پزشکی بابل واسپاری شد. این مطالعه به‌منظور توصیف و انعکاس اقدامات به‌عمل‌آمده در دانشگاه علوم پزشکی بابل در اجرای این مأموریت، با بررسی مستندات مرتبط و گزارش عملکرد مسئول اجرایی این مأموریت انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد، بازنگری برنامه‌های درسی ازنظر وجود واحد یا مباحث توسعه دانش گیاهان دارویی، گنجاندن این مأموریت در اهداف استراتژیک دانشگاه، نیازسنجی رشته‌های جدید در راستای مأموریت، ارائه آموزش برای گروه‌های هدف(دانشگاهیان و جامعه)، بررسی پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه در راستای توسعه دانش گیاهان دارویی، تبیین وضعیت موجود دانشگاه درزمینهٔ دانش گیاهان دارویی، تدوین شاخص‌های رصد مرتبط با مأموریت و خودارزیابی دانشگاه با شاخص‌های تدوین‌شده،  شبکه‌سازی و گسترش ارتباطات و استفاده از دانش متخصصان بیرونی، نیازسنجی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و تأمین بخش مهمی از موارد نیازسنجی شده، جانمایی و تخصیص زمین برای راه‌اندازی باغ گیاهان دارویی و آماده‌سازی باغ جهت کاشت گیاهان دارویی شناسایی‌شده، تدوین طرح تحقیقاتی شناسنامه‌دار نمودن گیاهان محوطه پردیس و باغ گیاهان دارویی دانشگاه، از اهم اقدامات انجام‌شده در این راستا می‌باشد. دانشگاه علوم پزشکی بابل اقدامات گسترده‌ای در تمامی محورها و اهداف برنامه راهبردی و عملیاتی مأموریت توسعه دانش گیاهان دارویی در حیطه‌های رسالت و اهداف، گفتمان سازی، ساختاری و عملکردی به انجام رسانده که در مدت تقریباً دوساله اجرای برنامه دستاوردهایی به‌ویژه در قسمت  توسعه زیرساخت‌ها به همراه داشته است. با تداوم و ارتقای این روند، انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد خروجی‌ها و دستاوردهایی درجهت کسب مرجعیت علمی در حیطه دانش گیاهان دارویی و به‌تبع آن گسترش خدمات‌رسانی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان باشیم.
 
واژه‌های کلیدی: ماموریت گرایی، توسعه، دانش گیاهان دارویی، آمایش سرزمینی، تحول و نوآوری
     
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1397/9/10 | پذیرش: 1397/10/19 | انتشار: 1398/1/29


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها