en
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
2
2
online
1
fulltext
fa
عنوان: معرفی یک تجربه موفق از پاسخگویی اجتماعی با رویکرد بین رشته ای: آرزوهای کودکان مبتلا به سرطان
Title: A Successful Experience Of Social Accountability With Interdisciplinary Approach: Three Wishes Of Children With Cancer
Child, Cancer, Social Accountability, Nursing, Interdisplinary Approach
آرزوهای کودکان مبتلا به سرطان
1
2
http://crms.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-45-3&slc_lang=en&sid=1
2017/01/15
1395/10/26
2018/09/8
1397/6/17
Zahra
Payab
Golestan University of Medical Sciences
زهرا
پایاب
003194753284600886
003194753284600886
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Batool
Azartash
Golestan University of Medical Sciences
بتول
آذرتاش
003194753284600887
003194753284600887
No
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Zeynab
Nourpour
Golestan University of Medical Sciences
زینب
نورپور
003194753284600888
003194753284600888
No
دانشگاه علوم پزشکی گرگان
Akram
Sanagoo
Golestan University of Medical Sciences
اکرم
ثناگو
003194753284600889
003194753284600889
No
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Leila
Jouybari
Golestan University of Medical Sciences
لیلا
جویباری
003194753284600890
003194753284600890
No
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
fa
بررسی سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت وا رتباط آن با مسخصات دموگرافیک در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی فاطمه الزهرا رامسر
Assessment of health promoting life style and its relationship with socio-demographic variables in students
سابقه و هدف: یکی از دورههای حساس از نظر انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، دورهِ جوانی میباشد. با توجه به اهمیت بررسی کیفیت زندگی به عنوان یکی از شاخصهای مهم سنجش سلامت و اهمیت بررسی ابعاد آن و به ویژه با توجه به اهمیت بررسی تاثیر سبک زندگی، مطالعه حاضر با هدف بررسی مولفه های سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش مقطعی و از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل 200 دانشجوی دانشکده پرستاری فاطمه زهرا (س) رامسر در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شده اند. روش جمع آوری داده ها عبارتست از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته با تایید روایی و پایایی قبلی که توسط واحدهای مورد مطالعه در قالب مصاحبه با انعطاف پذیری متوسط تکمیل شده است. داده ها با استفاده از SPSS20 مورد آنالیز قرار گرفتند. )
یافتهها: میانگین نمره کل سبک زندگی سالم در دانشجویان 20/01±96/129 بود. در این مطالعه، دانشجویان بالاترین امتیاز را در بعد مسئولیتپذیری درباره سلامت، کسب نمودند که میتواند بهدلیل رشته تحصیلی و سطح بالای آگاهی آنان درباره مسائل بهداشتی باشد. بین فعالیت جسمانی و جنسیت (0/028=P) و همچنین بین فعالیت جسمانی و محل سکونت، رابطه معنیداری برقرار بود؛ به این صورت که دانشجویان خوابگاهی به طور معنیداری کمتر از دانشجویانی که با خانواده (0/04=P) و با دوستان (0/009=P) زندگی میکردند، فعالیت جسمانی داشتند.
نتیجهگیری: میانگین نمره سبک زندگی در دانشجویان ساکن خوابگاه در محدوده پایینی قرار داشت؛ بنابراین طراحی و اجرای مداخلات آموزشی استاندارد و نیز برقراری سیستم های حمایتی مختلف در ابعاد تغذیه ای، تفریحی، فرهنگی و رفاهی ضرورری به نظر می رسد.
Background and Objective: One of the most important periods for promoting health is the youth. According to importance of life style as an important aspects of health, this survey was done to evaluate the aspects of health-promoting life style in students.
Methods: This survey was cross sectional and descriptive-analytic. Our population consists of 200 nursing students in Ramsar’s Fatemezahra nursing college at 2016-2017. Our data was collected with a checklist that its validity and reliability was confirmed.
Findings: The total mean score of healthy lifestyle was 96.129±20.01. In this study students acquired the most score in responsibility for health which can be for their field of study and higher knowledge about health issues. There was a significant relationship between physical activity and gender and also between physical activity and residential site. Students which were in dormitory had less physical activity than students which live with family (P=0.040) and friends (P=0.009).
Conclusion: The mean score of life style in dormitory students was in lower ranges, so it is essential for designing and executing standard educational interventions and different supporting systems in nutritional, recreational, cultural and welfare aspects.
Life style, Health promotion, Student
سبک زندگی,ارتقا سلامت,دانشجویان
3
9
http://crms.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-2&slc_lang=en&sid=1
2017/01/152017/10/31
1396/8/9
2018/09/82018/09/8
1397/6/17
arash
rahbar
Babol University of Medical Sciences
آرش
رهبر
arashrahbar10@gmail.com
0031947532846001077
0031947532846001077
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Babol University Of Medical Science
سید جلیل
سیدی اندی
dr.seyedi1390@gmail.com
0031947532846001078
0031947532846001078
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Tehran University Of Medical Science
ندا
احمدزاده
Fgh@yahoo.com
0031947532846001079
0031947532846001079
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Babol University Of Medical Science
شکوفه
درخور
Ghjj@yahoo.com
0031947532846001080
0031947532846001080
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Babol University Of Medical Science
بیژن
احمدزاده
Dfgh@yahoo.com
0031947532846001081
0031947532846001081
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Horiyeh
Yosefi Roshan
Babol University Of Medical Science
حوریه
یوسفی روشن
0031947532846001082
0031947532846001082
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Babol University Of Medical Science
همت
قلی نیا
Fhhfvb@yahoo.com
0031947532846001083
0031947532846001083
No
علوم پزشکی بابل
fa
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر بخشودگی دختران مقطع سوم هنرستان مهر سبز شهرستان بابل
study to investigate the effect of Intellectual Skills Training on Forgiveness of female students in high school
سابقه و هدف: با توجه به مطالعات اخیر ارتقای مهارتهای معنوی وبهرهگیری از مذهب در علوم رفتاری در سلامت روان انسانها تاثیرگذار خواهد بود. این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر بخشودگی دختران مقطع سوم هنرستان مهرسبز شهرستان بابل صورت گرفته است.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری مطالعهی حاضر را تمامی دانشآموزان هنرستانی مدارس دولتی مقطع سوم متوسطه شهرستان بابل درسال95 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 34 دانشآموز مشغول به تحصیل در هنرستان مهرسبز شهرستان بابل بودند که در دو مرحله ابتدا روش نمونه در دسترس یک هنرستان و در مرحله دوم با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. نمونهها قبل از آموزش پرسشنامهی بخشودگی بین فردی را بهعنوان پیشآزمون تکمیل وسپس آموزش مهارتهای معنوی به صورت 8 جلسه بر گروه آزمایش اجرا شد و مجددا در مرحله پسآزمون هر دو گروه به پرسشنامه پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون کوواریانس صورت گرفته است.
یافته ها: آنالیز دادهها نشان داده است که نسبت F بدستآمده (26/7=مF) برای عامل گروه، در سطح اطمینان 95% و سطح معنی داری 0/05 از نسبت F جدول بحرانی(15/4=بF) بزرگتر میباشد و این نشان از تأثیر معنیدار آموزش مهارتهای معنوی بر بخشودگی بین فردی در گروه آزمایش میباشد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت که آموزش مهارتهای معنوی میتواند به عنوان یک راهکار مناسب جهت ارتقای بخشودگی بین فردی در دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
Background and Objective: According to recent studies, improvement of spiritual skills and applying religion in behavioral sciences will effect on mental health of humans. This study was carried out to investigate the effectiveness of teaching spiritual skills on absolution of third-grade female students in Babol’s Mehre Sabz conservatory high school.
Materials and Methods: This study used semi-experimental method and applied pre-test and post-test scheme with control group. The study population was the 34 third-grade high school students who were studying in Babol’s Mehre Sabz Conservatory high school. The students were assigned into two groups by a two-stage method, namely the control group and the experimental group. The first group was an available sample of students of a conservatory high school, and the other was using the cluster-sampling method. The samples answered interpersonal absolution questionnaires as a pretest, and then, the spiritual skills educational Course was performed in 8 sessions for experimental group. In post-test stage, both groups had answered the questionnaire for one more time again. Data analysis carried out by using SPSS software and covariance test.
Results: The results showed that the ratio of F (Fm=26.7) that had been obtained for agent group is bigger than that of critical F (Fc=15.4) by a confidence level and significance level of 95% and 0.05, respectively. This shows the meaningful effect of teaching spiritual skills on interpersonal absolution in experimental group.
Conclusion: Based on our findings, it can be concluded that teaching spiritual skills can be used as a suitable approach that aims to promote the interpersonal absolution among students.
Intellectual Skills, Forgiveness
مهارتهای معنوی, بخشودگی .
10
14
http://crms.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-75-1&slc_lang=en&sid=1
2017/01/152017/10/312017/03/15
1395/12/25
2018/09/82018/09/82018/08/8
1397/5/17
Yasser
Pahlavaan
Islamic Azadi University
یاسر
پهلوان
0031947532846001084
0031947532846001084
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی ساری
Muhammad Hadi
Yadullah Pour
Babol University Of Medical Science
محمدهادی
یدالله پور
0031947532846001085
0031947532846001085
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Muhammad Mahdi
Shamsaee
Islamic Azadi University
شمسایی
محمدمهدی
0031947532846001086
0031947532846001086
No
دانشگاه آزاد اسلامی بندر گز
fa
گزارش یک مورد سندرم نوروکپتیک بدخیم آتیپیک بدنبال مصرف کلوزاپین
A Case of Atypical Neuraoleptic Malignant Syndrome following Clozapine Treatment
سابقه و هدف: سندرم نورولپتیک بدخیم یا (Neuroleptic Malignant Syndrome, NMS) عارضهای است که معمولا بهدنبال درمان با آنتی سایکوتیکها ایجاد میشود. هدف از گزارش این مورد، معرفی یک مورد NMS آتیپیک بواسطه مصرف کلوزاپین بدون نشانههای اصلی NMS میباشد.
گزارش مورد: بیمار آقای 49 سالهای با سابقه اسکیزوفرنیا است که بدلیل اختلال هوشیاری بستری گردیده و تحت درمان با 500 میلیگرم کلوزاپین در روز از 5 ماه قبل بوده است. بیمار دچار تعریق فراوان، نوسانات فشار خون و تاکیکاردی بود. شک بالینی بهNMS آتیپیک موجب اقدامات حمایتی و دارودرمانی در طی دوره بستری گردید که منجر به بهبودی کامل شد. بیمار تحت درمان با 30 میلی گرم آری پیپرازول روزانه ترخیص و در پیگیریهای 4 ساله تاکنون بدون عارضه بوده است.
نتیجهگیری: علیرغم اینکه NMS در فرم کلاسیک به آسانی قابل شناسائی است اما اغلب در شروع نمای بالینی و سیر آن دارای تظاهرات ناهمگون میباشد و در صورت شک بالینی و درمان بموقع سیر خوشخیمی خواهد داشت.
Background and Objective: Neuroleptic Malignant Syndrome (NMS) is an adverse effect of antipsychotic medication. Here, we described an atypical NMS case following treatment with clozapine, without the main clinical features (fever and rigidity) of NMS.
Case report: This report described a rare case of NMS in a 49- year old male with schizophrenia, under treatment with 500mg/day clozapine since 5 months ago, and admitted for evaluation of altered mental status. Additional clinical findings included severe diaphoresis, fluctuating blood pressure and tachycardia. After diagnosis of NMS, treatment with supportive and pharmaco-therapeutic measures were immediately initiated, resulting in complete resolution of symptoms. He was discharged with 30mg aripiprazole daily and presents no side effects in 4 years of follow up.
Conclusion: Although NMS can be easily recognized in typical presentation, but it could be consist of different types of onset, clinical findings and course, and also it can present a benign prognosis if recognized and treated early.
Schizophrenia, Neuroleptic Malignant Syndrome(NMS), Clozapine, Antipsychotic agents .
اسکیزوفرنیا , سندرم نورولپتیک بدخیم (NMS), کلوزاپین ,داروهای انتی سایکوتیک
15
19
http://crms.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-1&slc_lang=en&sid=1
2017/01/152017/10/312017/03/152017/04/12
1396/1/23
2018/09/82018/09/82018/08/82018/08/8
1397/5/17
Hossein
Salehi
Babol University Of Medical Science
حسین
صالحی
hsalehi_2003@yahoo.com
0031947532846001087
0031947532846001087
No
دانشگاه علوم پزشکی بابل
Farzan
Kheirkhah
Babol University Of Medical Science
فرزان
خیرخواه
drfarzankh@yahoo.com
0031947532846001088
0031947532846001088
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بابل
fa
آلودگی محیط کشت قارچ به مایت Tyrophagus putrescentiae (Acari: Acaridae) در شرایط آزمایشگاهی.
Contamination of fungal cultures by Tyrophagus putrescentiae (Acari: Acaridae) in laboratory conditions.
سابقه و هدف: مایتها گروهی از کنهها با اهمیت پزشکی، دامپزشکی و اقتصادی میباشند. مایت Tyrophagus putrescentiae با فعالیت در محیطهای کشت آزمایشگاهی قارچها سبب از بین رفتن آنها میشود. لذا شناسایی این مایتها برای بهکارگیری روشهای مؤثر پیشگیری و کنترل آنها الزامی میباشد.
گزارش مورد: در آزمایشگاه قارچشناسی دانشکده پزشکی بابل محیطهای کشت مورد حمله مایتها مورد بررسی قرار گرفته و مایتهای فعال بر روی آنها جمعآوری و با استفاده از کلیدهای تشخیصی معتبر شناسایی شدند.
نتیجه گیری و بحث: مایتهای گونه Tyrophagus putrescentiaeبهسرعت در آزمایشگاهها مستقر میشوند که علاوه بر خسارت به محیط کشت تشخیصی با تغذیه از آنها و انتقال برخی از باکتریها به محیط کشت، و نیز به علت تولید برخی آلرژن ها اهمیت بیشتری پیدا میکنند. لذا کنترل آنها ضروری میباشد.
Background and Objective: Mites are small arthropods with economical, medical and veterinary importance. Tyrophagus putrescentiae invade the fungal cultures and can lead to several damages in cultures. Thus, the aims of this study were to identify and control of mites in contaminated fungal cultures.
Case Report: Mites were collected from contaminated fungal cultures in the mycology laboratory of mycology department in Babol University of Medical Sciences. Then, the collected mites were identified at the species level using valid diagnostic keys.
Conclusion: T. putrescentiae is a detrimental pest which damages fungal cultures. Moreover it can lead to allergies. Therefore, preventive approaches are essential to minimize the pest infestations.
Babol, Mite, fungal cultures, Tyrophagus putrescentiae.
بابل, مایت, Tyrophagus putrescentiae, محیط کشت قارچ
20
23
http://crms.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-35-2&slc_lang=en&sid=1
2017/01/152017/10/312017/03/152017/04/122017/06/18
1396/3/28
2018/09/82018/09/82018/08/82018/08/82017/08/16
1396/5/25
Mohsen
Karami
Babol University of Medical Sciences
محسن
کرمی
m.karami@mubabol.ac.ir
003194753284600913
003194753284600913
Yes
علوم پزشکی بابل
Saeid
Mahdavi Omran
Babol University of Medical Sciences
سعید
مهدوی عمران
mahdavios@yahoo.co.uk
003194753284600914
003194753284600914
No
علوم پزشکی بابل
Seyyed Farzad
Motevalli-Haghi
Mazandaran University of Medical Sciences
سید فرزاد
متولی حقی
haghi77@yahoo.com
003194753284600915
003194753284600915
No
علوم پزشکی مازندران