[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( 4-1401 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 15-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تغییرات عیوب انکساری و حدت بینایی به دنبال شیمی درمانی سیستمیک
اعظم عبدالهی، مرتضی طباطبایی فر، مهدی طباطبایی، محمد آقازاده امیری، احمدرضا مافی
دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (44 مشاهده)
مقدمه و هدف: هدف از این مطالعه مقایسه تغییرات عیوب انکساری، حدت بینایی  اصلاح شده و اصلاح نشده در فاصله دور در بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان قبل و بعد از دوره شیمی درمانی سیستمیک بود.
مواد و روش ها: شصت و چهار چشم راست از 64 بیمار متوالی مبتلا به سرطان به صورت آینده نگر برای مقایسه تغییرات
حدت بینایی با استفاده از تابلوی استاندارد اسنلن و عیوب انکساری با استفاده از رفرکشن ابجکتیو قبل و بعد از فرآیند شیمی درمانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین سنی بیماران 9/12±7/52 سال (محدوده 80-27) سال [28 (8/43%) مرد و 36 (3/56%) زن] بود. بیشترین تغییرات در عیوب انکساری در بیماران دوربینی در مولفه «اکی والان اسفر » (34/69±1/0) و عیوب انکساری اسفر (37/2±61/0) پس از دوره اول شیمی درمانی مشاهده شد. با این حال، سایر تغییرات در گروه های عیوب انکساری متفاوت زیر 0.25 - دیوپتر بود. اگرچه عیوب انکساری اسفر در همه گروه‌های بیماران کاهش یافت، اما این کاهش‌ها از نظر آماری معنی‌دار نبود (05/0

از سوی دیگر، در همه گروه‌های بیماران، میزان عیوب انکساری آستیگماتیسم افزایش یافته بود، اما این تغییرات از نظر آماری معنی‌دار نبود (05/0


نتیجه گیری:
عیوب انکساری، حدت بینایی اصلاح شده و اصلاح نشده پس از تکمیل دوره شیمی درمانی سیستمیک نسبتاً بدون تغییر باقی ماندند. این مطالعه نشان داد که در بیماران مبتلا به سرطان، عیب انکساری و بینایی تحت تأثیر داروهای شیمی درمانی قرار نمی گیرد.
 

شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: سرطان، عیوب انکساری، حدت بینایی، شیمی درمانی
متن کامل [PDF 555 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: چشم پزشکی
دریافت: 1401/1/12 | پذیرش: 1401/3/8 | انتشار: 1401/4/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abdollahi A, Tabatabaee far M, Tabatabaee M, AghazadehAmiri M, Mafi A R. Refractive error and visual acuity changes following systemic chemotherapy. NHJ. 2022; 5 (3) :7-15
URL: http://crms.mubabol.ac.ir/article-1-121-fa.html

عبدالهی اعظم، طباطبایی فر مرتضی، طباطبایی مهدی، آقازاده امیری محمد، مافی احمدرضا. تغییرات عیوب انکساری و حدت بینایی به دنبال شیمی درمانی سیستمیک. مجله نوین سلامت. 1401; 5 (3) :15-7

URL: http://crms.mubabol.ac.ir/article-1-121-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Current Research in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4422