بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر بخشودگی دختران مقطع سوم هنرستان مهر سبز شهرستان بابل
|
یاسر پهلوان* ، محمدهادی یدالله پور ، شمسایی محمدمهدی  |
دانشگاه آزاد اسلامی ساری |
|
چکیده: (2080 مشاهده) |
سابقه و هدف: با توجه به مطالعات اخیر ارتقای مهارتهای معنوی وبهرهگیری از مذهب در علوم رفتاری در سلامت روان انسانها تاثیرگذار خواهد بود. این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر بخشودگی دختران مقطع سوم هنرستان مهرسبز شهرستان بابل صورت گرفته است.
مواد و روش ها: این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری مطالعهی حاضر را تمامی دانشآموزان هنرستانی مدارس دولتی مقطع سوم متوسطه شهرستان بابل درسال95 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 34 دانشآموز مشغول به تحصیل در هنرستان مهرسبز شهرستان بابل بودند که در دو مرحله ابتدا روش نمونه در دسترس یک هنرستان و در مرحله دوم با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. نمونهها قبل از آموزش پرسشنامهی بخشودگی بین فردی را بهعنوان پیشآزمون تکمیل وسپس آموزش مهارتهای معنوی به صورت 8 جلسه بر گروه آزمایش اجرا شد و مجددا در مرحله پسآزمون هر دو گروه به پرسشنامه پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون کوواریانس صورت گرفته است.
یافته ها: آنالیز دادهها نشان داده است که نسبت F بدستآمده (26/7=مF) برای عامل گروه، در سطح اطمینان 95% و سطح معنی داری 0/05 از نسبت F جدول بحرانی(15/4=بF) بزرگتر میباشد و این نشان از تأثیر معنیدار آموزش مهارتهای معنوی بر بخشودگی بین فردی در گروه آزمایش میباشد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت که آموزش مهارتهای معنوی میتواند به عنوان یک راهکار مناسب جهت ارتقای بخشودگی بین فردی در دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: مهارتهای معنوی، بخشودگی . |
|
|
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1397/5/17 | انتشار: 1397/6/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|